۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو (آبان ماه ۹۰)

گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو (آبان ماه ۹۰)

آنچه در زیر می آید بخش کوچکی است از موارد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق جوانان و دانشجویان کشورمان توسط رژیم جمهوری اسلامی در آبان ماه ۱۳۹۰.
گزارش ذیل با توجه به محدودیتها و مشکلات متعدد گرد آوری اخبار و عدم امکان فعالیت آزادانه نهادها و سازمانهای مستقل دفاع از حقوق بشر در ایران منعکس کننده تمامی ابعاد و وسعت نقض حقوق بشر در ایران نبوده و تنها حکایتگر بخش کوچکی از آن می باشد.
گزارش آماری
در آبان ماه سال جاري تعداد 25  مورد نقض حقوق دانشجویان در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که در بر گیرنده 8% مجموع موارد ثبت شده نقض حقوق بشر در آبان ماه می باشد.
بر اساس این گزارش‌ها ۹ دانشجو بازداشت و ۴ دانشجو به ۹۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند و از سوی دیگر نیز ۵ تن از دانشجویان نیز از حق تحصیل در دانشگاه محروم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق آکادمیک ۳۵% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز تغییری حاصل نشده است.
منبع: مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

مقايسه آماري آبان ماه 90 با ماه مشابه سال قبل و مهرماه ماه سالجاري

گزارش تفصیلی

  1. 1.     تجمع اعتراضی دانشجویان در کوی دانشگاه تهران برگزار شد . (دانشجونیوز يكشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۰ )
چند صد تن از دانشجویان در اعتراض به کیفیت پایین غذا، افزایش بی سابقه نرخ غذا و هزینه خوابگاه، سخت گیری بیش از حد به عدم اسکان دانشجویان سنواتی، سرعت بسیار پایین اینترنت، نامناسب بودن امکانات رفاهی و از همه مهمتر عدم پاسخگویی شفاف مسئولین دانشگاه به انتقادات دانشجویان، در کوی دانشگاه تهران تجمع کردند.

  1. 2.    کامران دانشجو، وزیر علوم، از لغو بورسیه کسانی که وی “دانشجویان مرتبط با فتنه ٨٨” می خواند، خبر داد. (دانشجونیوز يكشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۰ )
  2. 3.    فرنود جهانگیری دانشجوی بهائی رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه بابلسر از دانشگاه اخراج شد.
(هرانا  پنجشنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۰)
  1. 4.    موج جدید احضار ، بازجویی و ممنوع الورودی در دانشگاه مازندران. (دانشجونیوز دوشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۰)
  2. 5.     اسعد باقری دبیر سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، دیروز یک شنبه بعد از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (دانشجونیوز دوشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۰)
به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی روز شنبه از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج جهت ارائه پاره‌ایی توضیحات به این نهاد امنیتی احضار می شود و متعاقب مراجعه این فعال دانشجویی به ستاد خبری اداره اطلاعات دیروز توسط نیرهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری این شهر منتقل شده است.
  1. 6.     دادگاه بررسی پرونده سعید نعیمی روز چهارشنبه چهارم آبان ماه در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز با ریاست قاضی یوسفی برگزار شدو سعید نعیمی عضو ادوار تحکیم وحدت به اتهامات وارده پاسخ گفت.                  (هرانا  يكشنبه، ۰۸ آبان ۱۳۹۰)
  2. 7.     روزبه تهرانی از فعالین بازداشتی وقایع پس از انتخابات پس از آزادی از زندان علاوه بر محرومیت شغلی به   تازگی از حق تحصیل نیز محروم شده است. (هرانا  يكشنبه، ۰۸ آبان ۱۳۹۰)
  3. 8.    احضار و بازداشت سحر موسوی ، فعال دانشجویی محروم از تحصیل شد . (هرانا  شنبه، ۰۷ آبان ۱۳۹۰)
در ادامۀ فشارها و تهدید فعالان دانشجویی، منابع حقوق بشری از احضار و بازداشت سحر موسوی، از فعالین سابق دانشجویی دانشگاه آزاد و دانشجوی محروم از تحصیل تحصیلات تکمیلی، طی روزهای گذشته خبر داده‌اند.
  1. 9.     امید رضایی دبیر کانون مطالعات دانشگاه گیلان بازداشت شد. (هرانا  پنجشنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۰)
امید رضایی، فعال فرهنگی و دبیر کانون مطالعات دانشگاه گیلان در طی روزهای اخیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است
  1. 10.             محرومیت چندین دانشجوی کرد از تحصیل در مقطع دکترا با وجود احراز شرایط علمی .
 (دانشجونیوز پنجشنبه, ۰۵ آبان  ۱۳۹۰ )                          
 در ادامه اعمال محرومیت های گسترده برای پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد از سوی وزارت علوم و همچنین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، تازه ترین گزارشات از از محروم شدن چندین تن از دانشجویان کرد در مرحله مصاحبه در مقطع دکترا به دلیل فعالیت های سابق دانشجویی حکایت دارد.
  1. 11.              اعتراض دانشجویان علم و صنعت در سلف خوابگاه پسران با خودداری از صرف غذا.                  (دانشجونیوز  پنجشنبه ، ۰۵ آبان ۱۳۹۰ )
  2. 12.              بهروز فریدی ، آرش و سیاوش محمدی بازداشت شدند . (هرانا  پنجشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۰ )
 ماموران امنیتی با در دست‌داشتن حکم بازداشت و تفتیش منزل، حدود ساعت شش صبح وارد منزل شده و پس از تفتیش منزل اقدام به بازداشت این سه تن کرده‌اند. هنوز از علت بازداشت و محل نگهداری این سه فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست.
  1. 13.              مرگ یک دانشجو در کوی دانشگاه تهران . (هرانا) (دانشجونیوز پنجشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۰ )
  2. 14.             صهبا متحدین دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه قزوین و سمیرا غلامی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه سیرجان، از دانشگاه اخراج شدند. (هرانا  جمعه، ۱۳ آبان ۱۳۹۰) 
مسئولان دانشگاه دولتی قزوین، از ثبت‌ نام صهبا متحدین، دانشجوی مهندسی صنایع آن دانشگاه که در کنکور علمی قبول شده و  برای ثبت نام در ترم جدید به مراجعه کرده بود، به دلیل “اعتقاد به آئین بهائی”، خودداری کردند.
  1. 15.              بی خبری مطلق از وضعیت یک دانش آموز اهل تسنن با گذشت ۷۰ روز از بازداشت.                       (دانشجونیوز  شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۰)
 با گذشت بیش از ۷۰ روز از بازداشت یک دانش آموز دبیرستانی اهل لارستان فارس بنام «جاوید ( محمود ) اکرمی» هیچ خبری از سرنوشت وی وجود ندارد و با وجود پیگیری های قضایی خانواده وی، مسئولین از ارائه توضیحات روشن در ارتباط با وضعیت وی خودداری نموده و سکوت اختیار کرده اند.
  1. 16.              پیمان عارف به تبلیغ علیه نظام متهم شد . (هرانا) (دانشجونیوز چهارشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۰ )
  2. 17.              بازداشت چندین زبان آموز در آموزشگاهی در مشهد به بهانه  ”بدحجابی . (دانشجونیوز)
گزارشات از مشهد حاکی از آن است که هفتۀ گذشته نیروهای امنیتی با هجوم به برخی مراکز آموزش زبان مشهد با ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن نظم کلاسهای آموزشگاهها به بهانه “بدحجابی” اقدام به بازداشت زبان آموزان این آموزشگاه کرده اند.
  1. 18.             محمد حبیبا، از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران بازداشت شد . (هرانا  چهارشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۰) 
      محمد حبیبا، دبیر انجمن اسلامی دانشکده‌ی مکانیکِ دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
  1. 19.              بیست و هشت ماه زندان بدون استفاده از حق مرخصی .
 مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی در حالی وارد بیست و نهمین ماه از دوران زندان خود می‌شود که تاکنون پیگیری‌های خانواده او برای مرخصی و انتقال وی از زندان بهبهان به زندان تهران بی‌نتیجه مانده است.
  1. 20.              محمد یوسف علیخانی، دانشجوی کارشناسی ارشد از حق تحصیل محروم شد. (هرانا  جمعه، ۲۰ آبان ۱۳۹۰) 
محمد یوسف علیخانی، برادر جواد علیخانی دانشجوی زندانی محبوس در زندان اوین بر اساس درخواست وزارت اطلاعات از حق تحصیل در دانشگاه آزاد تهران مرکز محروم شد.
  1. 21.             آخرین وضعیت مهدی خدایی .  (هرانا  سه شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۰  ) 
مهدی خدایی، از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری در تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال ۸۸ در هجوم گسترده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و بند ۲ الف زندان اوین منتقل و در دادگاه انقلاب تهران به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد و تا امروز حتی یک روز مرخصی نداشته است
  1. 22.             احضار فواد سجودی فریمانی جهت گذراندن ۸ سال حبس . (هرانا  چهارشنبه،  ۲۵ آبان ۱۳۹۰ ) 
فواد سجودی فریمانی، دانشجوی دکترای محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای اجرای حکم ۸ سال حبس به زندان اوین احضار شد. 
  1. 23.             انتقال بهروز فریدی ، آرش و سیاوش محمدی به زندان تبریز (هرانا  پنجشنبه،  ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ) 
  2. 24.             بازداشت یکی دیگر از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویانِ کرد  (هرانا  پنجشنبه،  ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ) 
آرمان زمانی يکی ديگر از اعضای اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد در سنندج بازداشت شد (هرانا  پنجشنبه،  ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ) 

تهیه و تنظیم: مسیح ایلچی زاده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر